Събития
11.04.2023 18:00 | сподели |
Анимационен семинар „Култовата класика - Twice upon a time (1983)“
Корпус 3, РТЦ, Киносалон
Организатор:
департамент „Кино, реклама и шоубизнес“, програма „Анимационно кино“
Преподавателски екип:
преп. Велислава Господинова, доц. д-р Невелина Попова, д-р Пенчо Кунчев, гл. ас. д-р Севина Иванова, ас. Весела Данчева-Богданова, ас. Иван Богданов, преп. Йоана Атанасова, преп. Стефан Войводов, преп. Мира Янкова
Технически сътрудник:
Йосиф Кокончев
Ще посветим този семинар на една култова класика в анимацията като същевременно честваме и нейната 40 годишнина. Това е един „изгубен“ за масовата публика филм, по-скоро известен с неговата апокрифност и трудно-намираемост. Филм, чийто фенове определят като ярък халюциногенен спомен от детството, за който в продължение на години са се чудили, дали е истина или плод на тяхното въображение.
Култовите филми не са само филми, които се отличават като бокс офис провали, нискобюджетни ленти, посредствени, но изненадващо превърнали се в популярни жанрови образци, повличащи тълпи от запалени почитатели. Култови са обикновено и такива филми, които излизат от шаблона, които изместват границите на това, което се смята за стандартно добро, за мейнстрийм и общоприето, в определен вид кино, за определен момент и на определено място.
Точно такъв тип е и филмът “Twice Upon a Time” (1983) на режисьорите Джон Корти и Чарлс Свенсън. Периодът, в който е осъществен, не е особено благодатен за анимацията на голям екран в САЩ. Дори филмите на Дисни, които с години държат монопола за пълнометражна анимация, започват да се влошават и в началото на 80-те буквално „удрят дъното“ като финансови успехи. По това време анимационните режисьори в САЩ искат да разширят обхвата на своята публика и, въпреки че вече са се появили, тук там, филми със съдържание предимно за възрастни, идеята един анимационен филм да се хареса и на деца, и на възрастни се свързва с твърде много финансови рискове и се отразява негативно на неговото разпространение.
“Twice Upon a Time” е една смешна пародия, както на класическата приказка, така и на образци от популярната култура. Той е изпълнен в необикновената за американската анимация изрезкова техника „лумаж“, обединена с колажни фото елементи. Филмът се характеризира едновременно с по-мрачна естетика от тази, която обикновено се свързва с филмите за деца, но в същото време навлиза и в една цветна психеделичност, преувеличена с наситено бързо действие, подобно на друга култова класика “Yellow Submarine” (1968), на Джордж Дънинг. По думите на Джон Ласетер, подобни революционни филми „отъпкват пътя за фантастично разнообразния свят на анимацията, която познаваме днес“.
Не е случайно, че именно този филм поставя началото в кариерите на творци като Хенри Селик (бъдещ режисьор на “The Nightmare Before Christmas” (1993), “Coraline” (2009) и др.), Харли Джесъп (бъдещ артистичен директор на филми като: “Monsters, Inc.” (2001), “Ratatouille” (2007), “Coco” (2017) и др.), и дори на експерта по специални ефекти, превърнал се в световно известен игрален режисьор – Дейвид Финчър (“Se7en” (1995), “Fight Club” (1999), “Gone Girl” (2014) и много други).
Ако тези имена не са достатъчни, за да събудят интереса ви, ще спомена и Джордж Лукас, чиято много малка, но съществена роля като изпълнителен продуцент, става причина филмът да се продуцира от The Ladd Company и изобщо да бъде създаден (основателят на компанията Алън Лад Джуниър е свързан с продукцията на филми, като “Police Academy” (1984), “Chariots of Fire” (1981), “Braveheart” (1995) и други).
Представяне на филма:
Велислава Господинова