facebook

Събития

kinoroman_678x410_crop_478b24840a
06.03.2025 17:30
Добави в Google календар
Събития

Кинороман (Cinéroman) - Университетски клуб за франкофонска литература и кино

Дискусия върху романa на Филип Джиан „37°2 сутринта“ и едноименния филм на режисьора Жан-Люк Бенекс

НБУ в ЦЕНТЪРа

 

Организатор: 
Книжарница и галерия „НБУ в Центъра"

 

Организатори:
Център за книгата и Франкофонски център за акадeмични постижения в НБУ.


Водещи:
д-р Радосвета Кръстанова, Магдалена Божкова и Васил Димитров.

 

 

„Наистина имах чувството, че светът става от година на година все по-мрачен, но тази констатация не ме обогатяваше особено. Бях решил да се задържа на крака и да се поостаря животът ми да не заприлича на кофа за смет. Това за мен беше най-доброто разрешение, повече от това не можех да предложа. Не беше толкова лесно, колкото изглеждаше. Ако с нещо се гордея с този живот, то е че се опитвам да остана чист. Не трябва да искат повече от мен, нямам сили за друго.“

„Някои хора си тръгват, като вземат почти всичко със себе си. С Бети беше точно обратното. Тя ми беше оставила всичко.“


Откъси от „37.2 сутринта“, изд. „Колибри “, 2002, превод – Асен Зидаров.


Ще говорим за роман, превърнал се в култ за поколението французи, преживяли политическите и социални сътресения от 1968 година, сексуалната революция и провалилия се бунт на „децата на цветята“, и които пазят смътна, но терзаеща носталгия по „живота на път“ на бийт поколението. Поклон към Керуак, Гинзбърг и Селинджър, романът същевременно докосва „ерогенните“ зони на живота в една Франция от началото на 1980те, в която литературата, любовта и лудостта са в надпревара по Пътя. Както пише самият Джиан, „докато вървите напред, животът не може да ви хване в капана си“.
Ще говорим и за едноименния филм на Жан-Люк Бенекс, който предава със средствата на киното посланието на романа, изразено от автора му по друг повод : „За да можеш наистина да разбереш, трябва да си гневен или дълбоко влюбен и нещастен, или поне свръх възбуден и наелектризиран по един или друг начин.“

 

Университетският клуб „Кинороман“ е отворен за почитатели на френската и франкофонска литература и кино, независимо дали говорят езика на Молиер. Клубът се води от желанието да надхвърли жанровете, да покаже многообразието на начините, по които животът и творчеството си партнират и се отблъскват, да позволи на поколенията да говорят всеки на своя език и да споделят своя опит, обединени от негово величество Изкуството.