Събития
25.03.2016 15:00 | сподели |
Представи за Америка. Театрална разходка из американския авангард
Университетски театър
Организатори:
Университетски театър
Продукция на „Драма Лийг”, Ню Йорк
Фондация „Арт Офис”, София
Peculiar Works Project, Ню Йорк
АСТ „Асоциация за свободен театър“, София
Идея:
Гейбриъл Шанкс, Калина Вагенщайн и доц. Възкресия Вихърова
Режисьори и ръководители на уъркшопа:
Катрин Портър и Бари Роуел – артистични директори на „Peculiar Works Project” и Гейбриъл Шанкс, „Драма Лийг”, Ню Йорк.
Режисьори на пролога и интермедиите:
Десисилава Бошнакова и Станислава Кирилова
Помощник-режисьор и координатор:
Катрин Хрусанова
„Какво се случи“ от Гертруд Щайн, режисьор Веселин Димов; участват: Ина Добрева, Ирина Андреева, Мануела Йонова
„Разходка в парка“ от Чарлс Л. Мий, режисьор Марий Росен; участват: Елена Димитрова, Милко Йовчев и Марий Росен. „Антигона“ от Мак Уелман, режисьор Явор Костов; участват: Стела Кръстева, Маргарита Петрова, Невена Денчева
„Meta Reverse“ из „Тетрадки“ от Ричард Форман, режисьор Ида Даниел; участват: Мирослава Захова, Петър Мелтев, Тодор Стоянов и Андрей Даниел
„Електра Фуга“ от Рут Марграф, режисьор Василена Радева; участват: Нейтън Купър, Георги Георгиев, Невена Калудова
„Представи за Америка“ Ви кани да навлезете в един от най-значимите, вдъхновяващи и важни периоди от световната драматургия – този на американския авангард. Пет кратки откъса от едни от най-експерименталните пиеси са поставени от пет млади български режисьори и петнадесет актьори. Артистите използват своите „представи“ за Америка, за да създадат този специален пърформанс. Откъсите са обединени помежду си като театрална разходка в Нов български университет. Разходката е създадена специално за Нов български университет в ателие, водено от Катрин Портър и Бари Роуел – артистични директори на „Peculiar Works Project“, Ню Йорк и техния дългогодишен партньор Гейбриъл Шанкс от „Драма Лийг“, Ню Йорк.
Гертруд Щайн (1874 – 1946) - поетеса, писател и драматург, която отхвърля конвенциите на литературата от 19. в. в изграждането на линеен разказ. Нейните експериментални текстове, следващи потока на съзнанието, както е и в пиесата „Какво се случи“, са създадени, за да предизвикат „удоволствие от чистото съществуване“ и могат да бъдат възприети като литературен отговор на кубизма и колажа. Много от нейните експериментални работи са били интерпретирани от критиците като феминистична преработка на патриархалния език. Гертруд Щайн е родена в Пенсилвания, израства в Калифорния, а през 1903 г. се премества в Париж, където остава до края на живота си.
Ричард Форман (1937) е американски драматург и новатор в изкуството. Повечето негови работи в сферата на авангардния театър и пърформанс се определят като постдраматичен театър. Вместо да се фокусира върху конфликта в изграждане на структурата на своите представления, в тях Форман еднакво набляга на дизайна, текста и на живото изпълнение на актьорите, за да създаде друг вид отношения между сцена и публика. Най-голямата цел на неговите представления е постигането на „разнопосочно послание“, за разлика от идеята на Аристотел за катарзиса. „META REVERSE“ е част от неговите дневници, които служат като изходен материал за неговите продукции.
Мак Уелман (1945) драматург и поет, известен с експерименталната си работа в театъра, която се бунтува срещу конвенциите и често напълно изоставя традиционните елементи като фабула и персонажи. Неговите пиеси напомнят подвижен колаж от събития, които имат повече общо със съвременния танц, отколкото със стила на Бродуейския театър. Мак Уелман сам избра адаптацията си на „Антигона” от Софокъл за софийския проект.
Чарлс Л. Мий (1938) е американски историк и драматург, известен с колажния си стил на драматугрично писане, което провежда радикална реконструкция на чужди и „намерени“ текстове. „Не съществува такова нещо като оригинална пиеса“, казва Мий, и неговите пиеси са „композирани по начина, по който Макс Ернст е направил своите сюрреалистични картини в края на Първата световна война: текстовете често са цитати или са породени от други текстове“.
„Разходка в парка“ съдържа много текстови източници и е уникален за проекта в НБУ с това, че един от персонажите в пиесата е Гертруд Щайн, един от останалите автори в „Представи за Америка“.
Рут Марграф (1966) е драматург, либретист и носител на четири стипендии на Фондация „Рокфелер“. За работата си тя казва: „Текстовете ми са предназначени за гласа и се намират на границите между театър, музика и поезия. Моите персонажи говорят/пеят, живеят и обичат отвъд собствените граници. За мен множественият подтекст е политически и същностен за съвместното съществуване. Напоследък текстовете ми станаха много кубистични/живописни, изпълнени с противоречия и сюрреални. Аз впрягам различни палитри на езика, за да устоя на самодоволството на корпоративната яснота, монолитното сплашване, културата на страха и на неистовата нетърпимост към изпълненото с орнаменти и подробности описание.“
Проектът е част от Програмата за Българо-американски артистичен обмен, финансирана от Фондация „Америка за България“.