facebook

Събития

tipografia_678x410_crop_478b24840a
28.04.2018 11:00
Събития

Публична лекция „Футуризъм във Флоренция. Протагонисти, места, събития“

В рамките на постоянен семинар „Визуалният образ“

Софийския арсенал – Музей за съвременно изкуство, бул. „Черни връх“ №2

Организатори:
департамент „Изкуствознание и история на културата“, НБУ
Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство
Италиански културен институт в София

Лектор:
проф. Марко Чанки, Академия за изкуства във Флоренция

Модератор:
проф. д-р Ирина Генова

Участници:
студенти и преподаватели от НБУ, Софийския университет, Националната художествена академия; публиката на Софийския арсенал – Музей за съвременно изкуство

Лекцията на проф. Чанки е в рамките на проекта „Италиански футуризъм и модерно изкуство в България. Примерът на Николай Дюлгеров“ на проф. Ирина Генова, с дизайн на Надежда Ляхова.
Цялостният проект се реализира с финансовата подкрепа на Културна програма за българското председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 на Национален фонд „Култура“. НБУ участва в издаването на каталога на изложбата.

Целите на проекта са:
- да представи по лесен за възприемане и атрактивен начин модерната художествена култура в България като част от европейската и световната култура;
- да привлече вниманието на най-широка публика от жители, туристи и други гости на София с артистично събитие на локация със свободен достъп;
- да съчетае художественото и образователното въздействие.

Марко Чанки (Флоренция, 1952) завършва университета във Флоренция, специализира история на изкуството в Болоня и в Съединените щати. Работи заедно с Carlo Pedretti върху различни публикации за Леонардо да Винчи. Прави специално изследване за скулптора Pierino da Vinci, племенник на Леонардо, за когото организира международна конференция и издава сборник с докладите (Pierino da Vinci, Firenze 1995 г.). Що се отнася до съвременното изкуство, изследва следвоенната американска култура с особен интерес в областта на теорията и критиката (H. Rosenberg, Action Painting. Scritti sulla pittura d’azione. Scelti, tradotti, introdotti da M. Cianchi, Maschietto Editore, Firenze, 2006). Организира художествени събития и изложби, сред които Umberto Buscioni. Nostre ombre. Dipinti 1990-2005 (Умберто Бочони. Нашите сенки. Живопис 1990-2005), Galleria d’Arte Moderna di Palazzo Pitti, Firenze, 2006, на чиито каталог е редактор.

През 2009 г. координира поредица от събития по повод стогодишнината на футуризма (сред поканените е Achille Bonito Oliva), а след това редактира изданието, публикувано през 2011 г. със заглавие Futurismoggi.
През 2013-14 г. публикува есета за De Kooning и Jackson Pollock. През 2016 г. в Порто (Португалия) участва в международен конгрес, посветен на Amadeo De Sousa Cardoso с доклад за скулптора Amedeo Modigliani.
През 2017 г. в Aspen, Колорадо, САЩ, участва в конференцията „В чест на Леонардо да Винчи" с обсъждане върху темата на „Битката при Ангиари“.

Преподава история на изкуството в Академията за изкуства във Флоренция и в Държавния университет в Калифорния – Програма във Флоренция. От 1977 г. работи и като екскурзовод във Флоренция.

Изображение: Ardengo Soffici - Tipografia Bizzeffe (Florence, 1916) (Pinterest)