Новини

dsc-0018_678x410_crop_478b24840a dsc-0016_678x410_crop_478b24840a dsc-0050_678x410_crop_478b24840a dsc-0064_678x410_crop_478b24840a dsc-0072_678x410_crop_478b24840a dsc-0165_678x410_crop_478b24840a dsc-0189_678x410_crop_478b24840a dsc-0196_678x410_crop_478b24840a dsc-0209_678x410_crop_478b24840a dsc-0215_678x410_crop_478b24840a dsc-0222_678x410_crop_478b24840a dsc-0229_678x410_crop_478b24840a dsc-0232_678x410_crop_478b24840a dsc-0243_678x410_crop_478b24840a dsc-0256_678x410_crop_478b24840a dsc-0277_678x410_crop_478b24840a dsc-0293_678x410_crop_478b24840a
28.02.2017 12:06
Новини

85 автори участваха в Конкурс за нова пиеса на тема „Справедливостта“

Проф. д-р Пламен Бочков, Ректор на НБУ, връчи голямата награда

По време на официална церемония за награждаване на победителя в  Конкурс за нова пиеса на тема „Справедливостта“ проф. д-р Пламен Бочков, Ректор на Нов български университет, връчи голямата награда на Йоана Мирчева за нейната драматургична творба „Изход“. Престижното отличие включва сертификат, парична премия от 3000 лв. и право на сценична реализация на творбата от Университетския театър на НБУ. В мотивите си журито изтъква, че наградата се присъжда имено на нея „за драматургичните умения при представянето на темата „Справедливостта“; за сюжета, защитаващ милосърдието и човеколюбието“. Отличеният текст и още пет от най-добрите произведения ще бъдат включени в сборник, който Издателството на Нов български университет ще създаде специално, за да увековечи таланта и усилията на най-добрите участници в Конкурса.

 

Д-р Кирил Калев, директор на програма „Христо Ботев“ в БНР, бе гост на събитието. Той благодари на Нов български университет за организирането и подкрепянето на инициативи, които „моделират“ културната среда. Д-р Калев изрази готовност за продължаване на сътрудничеството между НБУ и БНР и покани номинираните и победителя да се включат в радио четения на пиесите си.

 

Организаторите от департаментите „Театър“ и „Нова българистика“ на НБУ се бяха погрижили да създадат подходяща атмосфера, в която отличените да получат своите сертификати, а присъстващите преподаватели, студенти и гости да се потопят в един по-различен свят, далечен на материалната действителност, но анализиращ актуален за нея проблем. Вдъхновяващите платна, които са сърцето на Галерията, допълваха музикалното четене на „Едип тиран“ в новия превод на гл. ас. д-р Георги Гочев, член на журито. Звукови ефекти допълваха четенето, което разкри неподозирани черти на творбата. Емоционалното представяне на преподавателите от департамент „Театър“ завладя вниманието на присъстващите като им припомни познато произведение чрез непознат до момента прочит.

 

Водещ на официалната церемония бе доц. Пламен Дойнов, д. н., ръководител на департамент „Нова българистика“, а неин модератор - проф. Виолета Дечева, д. н. Двамата не скриха удовлетворението си от осъществяването на мащабния проект, в който взеха участие хора не само от България, но и други, живеещи извън границите й, всички водени от интереса си към театралното изкуство. Всеки един от тях бе разгледал и анализирал през своята лична призма проблема за „Справедливостта“, неговите актуалност и значимост. Темата бе определена от доц. Дойнов като „пътеводната звезда на Конкурса“, до която човек може да се „домогне чрез честни и свободни спорове“. По време на изказването си проф. Дечева акцентира върху основната цел на Конкурса – създаването на благоприятна среда за писане на пиеси, в която талантливите автори да открият своя собствен ритъм на писане. Тя отправи специална благодарност към Ръководството на Нов български университет и Централен фонд за стратегическо развитие към НБУ за подкрепата и фокусирането върху обществената роля на Университета.

 

 

Авторитетното жури имаше тежката задача да постави оценки на всичките 85 пиеси, които бяха регистрирани за участие в Конкурса. Неговият председател - проф. Виолета Дечева, както и членовете му - проф. Михаил Неделчев, проф. Христо Тодоров, доц. Снежина Петрова, доц. Пламен Дойнов, доц. д-р Светла Христова и гл. ас. Георги Гочев номинираха шестима от участниците за участие във втората фаза на формата, а именно – Лабораторията. Проф. Дечева я определи като атмосфера, „в която хората изпробват своите идеи, своите предложения, мисленето си за театър, за драматургия - работят заедно, имат среда, нещо, което според мен липсва в българския театър в момента“.

 

Лабораторията бе определена от някои от участниците като „основен стимул“ за включването им в Конкурса. Тя се води от изявен автор в областта на драматургията. В нейната заключителна фаза той и събеседниците му представят финалните варианти на пиесите.  Едноседмичната работилница по писане на драматургия, в която участваха номинираните от журито автори с техните текстове, бе описана от тях като „безценна награда“. Възможността да споделиш работата си върху своята собствена творба заедно с водеща фигура в драматургията е нещо, което в ежедневната дейност на твореца е трудно постижимо, затова бе високо оценено от участвалите в Лабораторията.  Тази година тя се проведе под ръководството на Боян Папазов – ключова фигура в съвременната българската драматургия. Драматург, киносценарист - автор на сценариите на едни от най-гледаните български филми като „Всичко е любов“, „Дом за нежни души“, „Една жена на 33“, „Моето мъничко нищо“. Автор на том с пиеси, сред които „Надежда сляпата“, „Бая си на бълхите“, „Продавате ли демони“, „Любовен бестиарий“. Богатата му подготовка включва също завършването на кинодраматургия, режисура, преподавателската му дейност по кинодраматургия,  работата му като драматург на свободна практика.

 

Освен на победителя в Конкурса – Йоана Мирчева - журито постави високи оценки на Владо Трифонов („Играч“), Георги Тенев („Роден край“), Иван Димитров („Пиеса за телевизора“), Нели Лишковска („72“) и Петя Башева („Аз, Змеят“). Номинираните единодушно определиха като едно от най-големите постижения на Конкурс за нова пиеса обединяването на различни личности, водещи различен начин на живот, възприемащи по различен начин средата и борещи се с различни методи с предизвикателствата на света. Те споделиха, че общото между тях, предизвикало съзнателното им решение за включване в първия по рода си драматургичен конкурс с Лаборатория, е любовта към изкуството.

 

Йоана Мирчева, победителят в Конкурса, разказа, че пише кратки разкази и сценарии за телевизионни предавания. Пиесата „Изход“, с която тя спечели журито, е нейният първи по-голям опит да разгърне едно сценично произведение. Владо Трифонов, представил се с пиесата „Играч, сподели, че дълго време се е занимавал с театрална, телевизионна и кинокритика. Голяма част от пътя му е свързан с документалното кино. Преподавал е известно време в чужбина. Действащ журналист, работещ в момента на свободна практика.  Георги Тенев разказа, че се  занимава с писане на текстове за театър от 93-та година. Той сподели, че върху пиесата „Роден край“, която журито оцени високо, е работил през последните няколко години.  Иван Димитров сподели, че се занимава с писане. Публикувал е пет книги с поезия, проза, драматургия - включително два романа и един сборник с разкази. Като драматург има над десет творби. Има две пиеси, които са поставяни. Пиесата, с която участва в Конкурса, е ръкопис. Определя я като „незавършена“, защото сюжетът е завършен, но предстои още работа по него.  Нели Лишковска е автор на романи и разкази. Разказа, че „когато имам някаква идея, която не може да придобие формата на роман или разказ, правя от нея пиеса“. През 2013 издава сборник с драми, в който включва само осем от пиесите, които има. Разкрива, че пиесата „72“ е провокирана от конкретен случай преди три години, когато успява да я напише за няколко часа. „След това трябваше да отлежи известно време и когато видях съобщението в пресата за този конкурс, седнах и тя придоби окончателния си вид“, разказва авторката. Петя Башева е завършила НАТФИЗ и се занимава с писане на пиеси, киносценарии и театрална критика.

 

Конкурс за нова пиеса, организиран от департаменти „Театър“ и „Нова българистика“ и подкрепен от Централен фонд за стратегическо развитие на НБУ, даде възможност на ценителите на изкуството да споделят своите възгледи относно актуалната и значима тема за „Справедливостта“. Драматургичните произведения показаха различните гледни точки на човека, пречупващ действителността през личната си призма и очаквания, а големият интерес от страна на многобройните участници и гости в Галерия УниАрт е доказателство за непреходния интерес към изкуството във всяка негова форма.

 

 

Tекст: отдел "Информационна дейност"

Снимки: отдел "Информационна дейност", "Уебстудио"