facebook

Новини

lyatna-shkola_678x410_crop_478b24840a
06.07.2015 11:06
Новини

Да не се боим от разнообразието в ПР и комуникациите

XXVII Лятна школа по ПР


“Ne Varietatem Timeamus” е не само мотото на Нов български университет, но и част от надслова, под който се проведе XVII Лятна школа по ПР – Да не се боим от разнообразието в ПР и комуникациите. Тази година Нов български университет бе домакин на събитието, на което като лектори присъстваха както студенти и преподаватели от водещи български университети, така и експерти в най-различни сфери на българския бизнес.


В рамките на трите дни, в които се състоя Лятната школа, бяха изнесени интересни доклади, които заинтригуваха всички, а времето, отделено за дискусия след всеки един панел, така и не можа да стигне, за да се зададат всички възникнали въпроси.


Като студент завършил първа година в специалност „Връзки с обществеността“, нямаше как да пропусна едно от най-важните събития, организирано от департамент „Масови комуникации“ на НБУ. Възможността да се включа в живота на департамента и да се запозная с толкова много специалисти, които искат да споделят част от своите преживявания, да предадат част от опита си, за да могат да се обсъдят проблемите или успехите, с които са се сблъсквали, не е за пропускане.


Лятната школа ме накара да се замисля колко много ми липсва университета и как искам по-скоро да настъпи есенният семестър, за да се потопя отново в невероятната атмосфера, която предлага Нов български университет. Тази атмосфера се дължи на преподавателите и гостите на университета, които успяват да вдъхновят студентите да искат повече и да не се боят да опитат, защото въпреки възможността да се загуби, има и огромна вероятност да се спечели. Да се борят за мечтите и целите си, защото те са напълно осъществими, ако човек даде всичко от себе си.


През тези три дни научих много от изнесените доклади, в които бяха преплетени наука и изкуство по толкова изкусен начин и няма как да не осъзнаеш, че едното не върви без другото. С тях се изразява различността и уникалността на комуникацията.


А комуникацията днес на свой ред се осъществява най-вече чрез социалните медии, които са голям помощник в различните ПР кампании. Чрез тях се предават бързо съобщенията и могат да се съберат повече привърженици на определена идея. От тях се получава и така ценната обратна връзка, която показва дали кампанията или посланието, което е трябвало да бъде предадено, са успешни. По-голямата част от потребителите са младите хора, чиято възрастова група се определя по различен начин във всяка една страна или организация. Те са бъдещето на света и точно заради това има толкова голям акцент върху тях в различни кампании. Но няма как да се пропусне фактът, че не всички са активни граждани и имат проактивно поведение. И точно заради това те трябва да бъдат стимулирани да ги покажат.
Още в началото на лятната школа се засегна темата, че ПР-ът в България не се отстоява и трябва да се покаже тотална нетърпимост към онези, които се наричат ПР специалисти, а всъщност дори не се приближават до тази квалификация. Трябва да се спре тяхната легитимация от страна на ПР общността, защото по този начин се накърнява реномето й. Представите на обществото за ПР-а са притеснителни, точно защото се позволява тази легитимация и, докато това продължава, обикновеният човек ще смята думата ПР за мръсна, когато всъщност това не е истинската й същност. Оказва се, че добре свършената работа остава скрита, всичко се случва зад кулисите и никой не разбира за нея, защото на добрите не им е нужно да се хвалят, че са добри.


В някои от докладите се засегна и един изключително важен проблем, а именно: че има неточност в използването на терминологията - оказва се, че платената реклама се смята за ПР, а всъщност това е напълно погрешно. Като решение на проблема с неправилната употреба на термините, доц. Десислава Бошнакова – НБУ, Христо Христов – НЕТИНФО, гл. ас. д-р Евелина Христова – НБУ, и други присъстващи, се съгласиха да направят срещна през есента на 2015 г., на която да се изяснят всички неточности в употребата на различните термини, свързани с ПР сферата, за да се избегнат бъдещи недоразумения.


Да не се боим от разнообразието в ПР и комуникациите се оказа тема, която засегна много сфери на ежедневието ни – млади хора, социални мрежи, брандинг, изкуство, наука, социална ангажираност. И всички те правят комуникацията толкова уникална, толкова различна и вълнуваща. Комуникацията е разнообразие, а разнообразието от своя страна е нещо, което всички искат, но не всички постигат и точно заради това трябва да го стимулираме, за да успеем чрез него и комуникацията да накараме хората да се замислят върху своята социална ангажираност и да отстояват мнението и позицията си.
Разнообразието е словото, което изразява нашата идентичност.

 

Александра Филева,
студент от Нов български университет