European EdTech and Erasmus+ Summit 2025: НБУ с активна роля в европейския разговор за бъдещето на образованието
На 3–4 ноември 2025 г. в Гранд хотел „Милениум“, София, се проведе European EdTech and Erasmus+ Summit – водещо европейско събитие, посветено на ролята на образователните технологии и европейските програми за изграждане на устойчиво и дигитално бъдеще на образованието.
Форумът, организиран от European EdTech Alliance и EdTech Bulgaria в партньорство с Центъра за развитие на човешките ресурси, събра експерти от Европейската комисия, университети, иновационни центрове, компании и национални агенции.

Събитието очерта стратегическата роля на България в европейския диалог за дигитализацията и зелената трансформация в образованието. Сред акцентите бяха дългосрочният ефект на проектите по Erasmus+, интеграцията на технологиите в учебния процес и развитието на умения за устойчивост и климатична осъзнатост.
Нов български университет беше представен от д-р Лъчезар Африканов, който модерира панела “From Grant to Scale – EU Projects in Practice”, посветен на реалното въздействие на европейските проекти върху образованието и учителската професия. В дискусията участваха:
- Албена Спасова, EdTech Bulgaria, проект TechWell
- Владимир Йорданов, Национална агенция по Erasmus+
- Кристина Макарона, European Schoolnet, проект EmpowerED
- Д-р Ия Петкова, директор на Музейко, проект EdTech Innovators Marathon
- Мишел Дюкейт, European EdTech Alliance, проект TAICO
Панелът разгледа как резултатите от европейските програми могат да се превърнат в устойчиви решения за училищата, учителите и местните общности, и какви уроци за бъдещето на финансирането в сферата на образованието можем да извлечем от тях.

„Образователните проекти на ЕС имат смисъл само когато стигнат до класната стая, до учителя и до реалния живот на училищата. Именно там се вижда истинският мащаб на промяната,“ сподели д-р Африканов по време на дискусията.
Участието на д-р Африканов подчерта ангажимента на Секция „Педагогика“ към НБУ за активно участие в европейския дебат за бъдещето на учителската професия и образователните иновации. Чрез проекти, обучения и партньорства с университети и организации в цяла Европа, секцията работи за изграждане на съвременни модели на обучение, които поставят учителя в центъра на промяната.
Форумът завърши с подготвянето на документ „Sofia Perspectives on European EdTech“, който ще обобщи основните идеи и препоръки за развитието на европейските политики в областта на дигиталното образование.
