Новини
21.09.2021 17:03 | сподели |
Нов български университет с юбилейна пощенска марка
Три дни след датата, на която през 1991 г. с решение на Великото народно събрание е създаден Нов български университет, беше валидирано пощенско-филателното издание „30 години Нов български университет“.
В присъствието на членове на Настоятелството и на Академичния съвет, преподаватели и служители на НБУ, както и на медии, в Аулата на Университета Ректорът – проф. Пламен Дойнов, д.н., Главният изпълнителен директор на Български пощи – г-н Деян Дънешки и авторът на изданието – гл. ас. д-р Дамян Дамянов положиха печат върху първата в историята на Нов български университет юбилейна марка.
Уважаеми членове на Настоятелството на Нов български университет,
Уважаеми членове на академичната общност,
Уважаеми господин Изпълнителен директор на Български пощи,
Скъпи приятели,
Вече чухте, че три дни, след като Нов български университет навърши 30 години, днес участваме в церемонията по валидиране на пощенска марка в чест на тази годишнина.
Това, на пръв поглед, е един очакван знак. Като че ли какво по-естествено от това когато една институция, и то университетска институция от ранга на НБУ, навърши кръгли години, да почете това с определени паметни знаци.
Само че аз искам да погледнем и от друга гледна точка на този факт. Както ви е известно пощенски марки се издават и се слагат върху определени пратки, върху определени писма, колети, които да остойностят преноса на тези предмети, на тези послания.
Искам да видя една по-голяма метафора в това и да кажа, че тази марка по един символичен начин остойностява преноса във времето на приноса на Нов български университет в областта на образованието, културата и науката.
Тази марка ще символизира онова, което Нов български университет иска да пренесе от 1991 г. към 2021 г., но и напред в бъдещето. От първите 21 години на новия век – нататък, от високото пълнолетие на този век – нататък.
Ето защо аз знам, че тази марка ще остойности нещо символично, нещо, което обикновено наричаме памет, но бих го нарекъл и памет за бъдещето. Защото знаем, че след тези 30 години предстои нещо, което ще бъде още по-хубаво.
Ето защо аз благодаря на Български пощи за съпричастието, защото това е истинско съпричастие. Човек познава приятелите си не само в беда, но и когато празнува.
На добър час!
Така проф. Пламен Дойнов, д.н. приветства гостите на тържественото събитие, след което пред аудиторията думата взе Изпълнителният директор на Български пощи – г-н Деян Дънешки.
През последните години филателното изкуство се оформя като един от много популярните начини за отбелязване на събития, личности, годишнини. Днес, на това място, присъствието ми тук е свързано с валидирането на една специална пощенска марка, свързана с годишнината на Нов български университет, който в новата история на България е различен университет, основан на базата на философията за либералната идея в образованието, придобиването на знания, общо духовно развитие и етична стойност.
Особено ценна е връзката, която университетът създава между образование, изследвания, практики и предприемчивост.
С тези думи г-н Дънешки приветства академичната общност на НБУ, като междувременно разказа интересни факти около историята на маркоиздаването в България, юбилейните пощенски марки на други университети в страната, за най-скъпите български пощенски марки и такива по света.
Преди всичко искам да благодаря за възможността да работя върху този много любопитен, предизвикателен и труден проект. Труден, защото в едно такова малко произведение на пощенската графика, буквално няколко милиметра, художникът има за цел да пресъздаде цяла в случая една институция на цели 30 години.
Така започна представянето си авторът на визуалното решение за марката – гл. ас. д-р Дамян Дамянов – преподавател в НБУ, автор на над 1000 реализирани корици в областта на книжния дизайн, плакатът, илюстрацията, пощенската марка и калиграфията. Автор на статии, посветени на изкуството на плаката и графичния дизайн и носител на наградата „Христо Г. Данов“ 2021 за художник или дизайн и оформление на книга за изданията „Метаморфозата“ от Франц Кафка и „Приказки на пишещата машина“ от Джани Родари.
Д-р Дамянов сподели за решението, което е взел, при създаването на идеята за визията на марката, като сравни университета с личност, с 30-годишен човек, претърпял сътресения и катаклизми, научил урокът, че тепърва ще се учат уроци. На 30 години човек очаква да се случи най-доброто в това, в което се развива – в сферата, в която се е посветил.
Тук д-р Дамянов подчерта отговорността на това да си част от образователната система към поколенията и България:
И тъй като все пак университетът не е един човек – нека си представим всички тези качества и условия, за един 30-годишен човек, като сборуваме всички хора, които са в тази институция, наречена университет. Това са не само преподавателите, не само водещите преподаватели, които имат най-голям опит и знания, това са по-младите колеги, това са, разбира се, преди всичко студентите, заради което всичко това се случва. Това са и всички онези хора, които правят така, че машината на университета да работи много плавно, гладко и безотказно – като започнете от администрацията и стигнете до всеки един човек, който работи в тази институция и тази сграда. А сградата далеч не е най-важна – важните са хората, ето защо на илюстрацията на марката са изобразени хора. Хора, които носят духа, желанието да се образоват, да се обогатяват и да бъдат част от едно развиващо се по-добро общество.
В пощенската марка д-р Дамянов визуализира и двора на университета – емблематичните широки стъпала във вътрешния двор. Цветовете на марката – в смела и интензивна гама – стремеж към внушение на младежкия и откривателски дух на хората в Университета.
Към марката присъства и филателен печат, в който се съдържа девизът на университета – “Ne varietatem timeamus” – ориентирана във формата на спирала като символ на развитието и прогреса.
Марката „30 години Нов български университет“ е с номинална стойност 1 лев и влиза в обращение от 1 октомври 2021 г.
Водещ на Церемонията беше Петя Петкова, директор на отдел „Вътрешни комуникации“.