Новини
17.03.2017 09:13 | сподели |
Представяне на три нови издания на Нов български университет
Представяне на книгите: „За комедията в българското игрално кино“ с автор доц. д-р Светла Христова, „Драматургичното пространство на анимацията“ на доц. д-р Невелина Попова и „АБ на устойчивия дизайн“ с автор гл. ас. д-р Иванка Добрева-Драгостинова
В навечерието на Деня на жената Център за книгата на Нов български университет посрещна три дами, които представиха своите най-скорошно издадени творби. Сред усмивки, пожелания за бъдещи още по-успешни проекти и безброй въпроси, присъстващите разгледаха темите за комедията, анимационното кино и дизайна, анализирани в „За комедията в българското игрално кино“ с автор доц. д-р Светла Христова, „Драматургичното пространство на анимацията“ с автор доц. д-р Невелина Попова и „АБ на устойчивия дизайн“ с автор гл. ас. д-р Иванка Добрева-Драгостинова.
Доц. Светла Христова започна разказа за своята книга с думите „смехът е израз на превъзходство на духа. Той е рационална оценка, чиито критерии са специфични“. Тя сподели с многобройните присъстващи в Център за книгата целта на създаване на труда „За комедията в българското игрално кино“, а именно да се ситуира българската комедия в съзнанието на читателите по един по-различен от познатия досега начин. До момента темата не е разглеждана в самостоятелна разработка, въпреки значимата си роля за обществото, което продължава подсъзнателно да я припознава като „социален отдушник, но и сгряващ душите елемент от живота, далечен на сивото ежедневие“.
Книгата на доц. Христова разглежда спецификата на комедийния жанр като се уповава на авторитетни примери като филма „Хитър Петър“, рекордьор по брой зрители в сферата на игралното кино от времето, в което е създаден. Тя го определя като модел на поведение, който съзнателно е следван от творците при създаването на въздействащи ленти. В книгата „За комедията в българското игрално кино“ е обърнато внимание също на типологизацията на кино комедиите, които доц. Христова разграничи в две групи по време на представянето си– на такива, които осмиват манталитета и други, които осмиват персонажите. Най-важното следствие от комедията, без значение към кой тип е причислена тя, е смехът, сподели преподавателят от департамент „Кино, реклама и шоубизнес“. Основната цел, която доц. Христова е следвала при реализирането на творбата си, е „освобождаването от постсоциалистическата митологема за дисидентите в българското игрално кино, които всъщност са талантливи автори със специфично светоусещане“.
Доц. д-р Невелина Попова, също преподавател от департамент „Кино, реклама и шоубизнес“, разказа за първата книга, която разглежда драматургията в анимацията. Тя категорично заяви, че я посвещава на студентите си, тъй като благодарение на дългогодишната съвместна работа с тях, изданието е вече реалност. Основната задача пред „Драматургичното пространство на анимацията“ е „разчупването на установения от съществуващите наръчници по драматургия в анимацията ред“. Авторката заяви, че „цялата творба е изградена върху тезата за анимационната драматургия като част от седмото изкуство – киното – заради спецификата на сценария“. В книгата могат да бъдат открити анализи на различни драматургични модели и принципи на изграждане на сюжета, съвременни драматургични практики и още много полезна за студентите информация. Насоките на „Драматургичното пространство на анимацията“ са свързани с идеята, че „литературният сценарий има своето право на живот“.
Гл. ас. д-р Иванка Добрева-Драгостинова, преподавател от департамент „Дизайн“, заинтригува присъстващите с разказа си за своята книга „АБ на устойчивия дизайн“. Тя сподели, че по време на творческия процес се е стремила да не поставя граници, в които да позиционира аудиторията си. Гл. ас. д-р Добрева-Драгостинова определи труда си като книга, насочена както към специалисти, студенти и ученици, работещи и обучаващи се в областта на дизайна, така и към широката общественост. В „АБ на устойчивия дизайн“ са представени и анализирани същността, идеите и принципите на устойчивия дизайн, а читателите имат възможността да се запознаят също и с неговите основни цели. Практическата насоченост на книгата е допълнена от различни възможности за решаване на актуални проблеми пред съвременния дизайн и производство, които са особено ценни за студентите. Основните предимства на труда са достъпният език, на който е написан, множеството конкретни примери и богатият визуален материал, които могат да бъдат открити на страниците му. Всички тези характеристики го превръщат в подходяща и разбираема за всички професионално ангажирани или просто заинтригувани от дизайна, изкуството, устойчивото развитие, екологията, природосъобразния живот, природата, бъдещето на човечеството и нашата Земя хора.
За пореден път Център за книгата се превърна в притегателно място за любителите на изкуството, които имаха възможността да обменят мисли и да подложат на анализ добри практики от различни сфери на ежедневието. На по чаша вино многобройните присъстващи се потопиха в атмосфера, изпълнена с мирис на хартия, живи цветове и думи, пропити със смисъл и съмнение, пораждащо истини.
Текст: отдел "Информационна дейност"
Снимки: "Уебстудио"