Новини
10.11.2017 14:43 | сподели |
Приносът на НБУ към резултатите от изследванията на Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни (ESREA)
Мрежа за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни (European Society for Research on the Education of Adults (ESREA): Network on Gender and Adult Learning)
Благодарение на финансовата подкрепа на Централен фонд за стратегическо развитие на НБУ гл. ас. д-р Мария Александрова Иванова, преподавател към ФДЕПО и департамент „Администрация и управление“, имаше възможността да участва в международната конференция „Джендър - Разнообразие – Интерсексуалност (междусекторен анализ). (Нови) теории и политики в образованието за възрастни“ („Gender - Diversity - Intersectionality. (New) Theories and Policies in Adult Education“), проведена на 12-14 октомври 2017 г. в Кобленц – Ландау Университет, Кобленц, Германия (University of Koblenz-Landau, Koblenz, Germany) организирана от European Society for Research on the Education of Adults (ESREA) ((Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни)) Network on Gender and Adult Learning (Мрежа за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни).
Гл. ас. д-р Мария Александрова Иванова е член на Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни (ESREA) от 2009 г. и преподавател в НБУ от 1998 г. - програмен консултант за магистърските програми „Управление и развитие на човешките ресурси“ и „Мениджмънт за организационно съвършенство“.
По време на международния научен форум пред представители на академичните общности на Полша, Португалия, Швеция, Великобритания, Франция, Германия, Италия, Канада и др. гл. ас. д-р Мария Александрова Иванова представи резултатите от своето изследване с доклад и презентация на тема “Подобряване на социално-икономическата интеграция на ромските жени чрез образование за възрастни” (“Improving the socio-economic integration of Roma women through adult education“). Тематиката предизвика огромен интерес и дискусия за закономерностите на процеса на приспособяване на личността в гражданското общество като основа за разработване на конкретни мероприятия за неговото регулиране. Дискусията доведе до формиране на общо виждане относно влиянието на макрообществото върху изграждане на труднопреодолими бариери пред ромските жени, приписвайки им изключително нисък социален статус. Бяха споделени мнения за еднаквостта на проблемите, за добри практики и за различни подходите за разрешаването им. Академичните изследователи, участващи в конференцията, подкрепиха извода, че интеграцията на ромските жени е дългосрочно предизвикателство не само пред българското общество, което изисква мобилизация на всички възможни ресурси, всички институции (на централно, регионално и местно ниво) в партньорство с неправителствени организации за постигането на значим напредък в областта на заетостта, борбата с бедността, образованието и професионалната квалификация, културата и защитата от дискриминация.
Обект на дискусии бяха и други изследвания, представени в осем панела:
- Обучение на обучители (Educator Training)
- Интерсексуалност на работното място (Intersectionality in the Work Place)
- Теоретични и концептуални подходи към интерсексуалността (Theoretical and Conceptual Approaches to Intersectionality)
- Стратегии за политики(Political Strategies)
- Стереотипи и последствията от тях (Stereotypes and their Consequences)
- Интерсексуалност - възраст, пол и етнически произход (Intersectionality – Age, Gender and Ethnic Origin)
- Джендър политики в музейното пространство: пол, образование за възрастни и политика на идентичност (Gendered Politics in the Museum Space: Gender, Adult Education, and Identity Politics)
- Дженсър, образование за възрастни и културна среда (Gender, Adult Education and Cultural Setting)
По традиция на всеки две години Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни се събира, обобщава резултатите от направените изследвания и подготвя за публикуване групова монография, като в края на всяка конференция дефинира тематиката на изследване за следващия период от две години. В тази връзка гл. ас. д-р Иванова сподели своето виждане за бъдещо сътрудничество в изследователската мрежа, както по отношение на изследователската област, така и във връзка с Еразъм мобилност на студенти и преподаватели. Запозна аудиторията с мисията и образователната философия на НБУ, както и с изследователските интереси на екипа на департамент „Администрация и управление“. Покани участващите да се включат в научната конференция на департамента през 2018 г. , както и представи възможностите НБУ да бъде домакин на една от следващите конференции на Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни (ESREA).
За да се даде публичност на целите и постигнатите резултати по проект „Подкрепа на изследователска дейност и участие на преподавател от НБУ в международна конференция „Джендър - Разнообразие – Интерсексуалност (междусекторен анализ). (Нови) теории и политики в образованието за възрастни“ („Gender - Diversity - Intersectionality. (New) Theories and Policies in Adult Education“) на European Society for Research on the Education of Adults (ESREA) - Network on Gender and Adult Learning“ (Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни - Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни ), подкрепен от Централен фонд за стратегическо развитие към Настоятелството на НБУ, на 8 ноември 2017 г. бе проведен Междудепартаментен семинар „Приносът на НБУ към резултатите от изследванията на European Society for Research on the Education of Adults (ESREA): Network on Gender and Adult Learning“ (Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни - Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни).
Студенти и преподаватели бяха запознати с дейността и изследователските практики на ESREA.
Двадесет и пет години след основаването си Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни (ESREA) е утвърдена и международно известна организация. Тя е фокусирана върху разработването на висококачествени научни изследвания в областта на образованието и обучението. ESREA обединява индивидуални изследователи и академични институции от Европа и света, чрез самоорганизиращи се изследователски мрежи (в момента са 12 активно функциониращи), като насърчава и подпомага развитието на солидна общност за сътрудничество между опитни и млади учени от различни страни, езици, академични култури и дисциплини. ESREA не само се разраства и развива своите мрежи през годините, но също така разширява своите цели като:
- осигурява висококачествени ресурси за открит достъп за публикуване и разпространение на научните изследвания чрез създаването на Европейско списание RELA и серия от книги с издател Sense;
- организира международни конференции;
- поддържа сътрудничеството с национални асоциации;
- осъществява обучение на нови изследователи и подпомага изграждането на изследователски капацитет;
- участва в изследване и разработване на политики за образованието и обучението на възрастни на европейско ниво.
Д-р Иванова представи също така целите и историята на създаване на една от подмрежите на ESREA - Network on Gender and Adult Learning (организатор на конференцията). Тази изследователска мрежа работи по въпросите за равенството между половете в областта на образованието за възрастни в Европа. Изследванията се обсъждат по отношение на теоретичните им аспекти и по отношение на методологичните им измерения. Един бърз поглед в историческото минало на Network on Gender and Adult Learning (Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни) показва:
- 1991 г. - ESREA предвижда създаването на мрежа за изследвания по полов признак;
- 1996 г. - по време на международна конференция в Швеция Agnieszka Bron от Университета в Стокхолм, Barbara Merrill, Warwick University и Edmée Ollagnier, от Университета в Женева, поеха инициативата да активират тази мрежа на ESREA по време на приятелски обяд в село Викинг.
- 1998 г. - по време на Европейската конференция за научни изследвания на ESREA в Брюксел бяха взети конкретни решения и планирани бъдещи дейности.
По време на междудепартаментния семинар „Приносът на НБУ към резултатите от изследванията на Европейска асоциация за научни изследвания в областта на образованието на възрастни - Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни , д-р Иванова запозна аудиторията със своя доклад на тема “Подобряване на социално-икономическата интеграция на ромските жени чрез образование за възрастни” (“Improving the socio-economic integration of Roma women through adult education“), както и с публикации на преподаватели и студенти във вече издадени книги на ESREA (информация за тях е публикувана на сайта на департамент „Администрация и управление“):
Ivanova, M., Dimitrova, A., „Do the elders of Bulgaria study? Preferred methods for education by men and women aged 65+“ (Обучават ли старите хора в България? Предпочитани методи за обучение от мъжете и жените над 65 г.), part of book "Contemporary Issues and Perspectives on Gender Research in Adult Education, Publishers: Institute for Pedagogy and Andragogy, Faculty of Philosophy, University of Belgrade, Serbia; ESREA - European Society for Research on the Education of Adults Adult Education Society, Serbia, 2016, ISBN 978-86-80712-01-7
Bancheva, E., Ivanova, M., “Informal Learning in the Workplace: Gender Differences” (Неформалното обучение на работното място: джендър различия), part of book „ Private World(s) Gender and Informal Learning of Adults”, Edited by Joanna Ostrouch-Kamińskaq University of Warmia and Mazury, Poland; Cristina C. Vieira, University of Coimbra, Portugal, Published by: Sense Publishers, ISBN: 978-94-6209-969-2 (paperback), ISBN: 978-94-6209-970-8 (hardback), ISBN: 978-94-6209-971-5 (e-book)
Bancheva, E., Ivanova, M.,Pogarliev, A., “Adult Education and Transformative Learning” (Образование за възрастни и трансформационно обучение), part of book „Changing Configurations of Adult Education in Transitional Times“, Bernd Käpplinger, Nina Lichte, Erik Haberzeth , Claudia Kulmus, Editors, ESREA, 2013, ISBN: 978-3-86004-297-7
Bancheva, E., Ivanova, M., “Gender differences in Leadership styles of mature students” (Джендър различия в лидерските стилове на студенти с професионален опит), part 3 of book “Considering gender in adult learning and in academia: (in)visible act”, edited by Joanna Ostrouch – Kamiriska, Christine Fontanini, Sheila Gaynard, Wydawnictwo Naukowe, Dolnoslaskiej Szkoly Wyzszej, 2012, ISBN 978-83-62302-52-9
Bancheva, E., Ivanova, M., „Leadership styles of women in Bulgaria” (Лидерски стилове на жените в България), book "Women's choices in Europe. Influence of Gender on Education, Occupational Career and Family Development”, edited by Claudia Quaiser-Pohl, Martina Endepohls-Ulpe (Eds.),Part III Women’s occupational careers,p. 151, Waxmann 2012, ISBN 978-3-8309-2743-3
По време на семинара участниците имаха възможност да разгледат груповите монографии, издадени от Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни, в които участва с авторски материали гл. ас. д-р Мария Ал. Иванова. Дискусията между преподаватели, студенти и водещ на семинара доведе до разбиране на ролята на изследванията в областта на ученето през целия живот и бенчмаркинг от постиженията на Мрежата за изследване на джендър различията в обучението и образованието на възрастни в областта на дженда различията в процеса на учене при хора с професионален опит.