Новини

final-1280x960_678x410_crop_478b24840a team-hyperscience-1280x959_678x410_crop_478b24840a team-leanplum-1280x960_678x410_crop_478b24840a team-red-1280x959_678x410_crop_478b24840a team-vmzhivko-1280x964_678x410_crop_478b24840a
25.05.2017 14:59
Новини

Първата фаза на проекта за борба с „фалшивите новини“ „Hack the Fake News” завърши с технологични решения с добър потенциал

Студенти от НБУ участваха в предизвикателството за борба с „фалшивите новини“ с помощта на последните технологии за анализ на данни

23 май, София

 

 

Осем отбора взеха участие в първата фаза на инициативата „Hack the fake news”, чиято цел е откриване на решения за борба с „фалшивите новини“ с помощта на последните технологии в областта на анализа на текстови данни - изкуствен интелект и машинно самообучение. Четири от екипите представиха най-точни модели, които се отличаваха с най-добра практическа приложимост и иновативност на разработката. Инициативата продължава с публичен workshop и дискусия в широк кръг от експерти.

 

По време на 48-часовия хакатон участниците трябваше да създадат алгоритъм, който оценява вероятността дадена онлайн публикация да е фалшива (невярна или манипулативна) и/или да представлява т.нар. “clickbait” (пикантна информация с подвеждащо заглавие). Отборите разполагаха с близо 3000 статии, ръчно оценени от студенти по „Връзки с обществеността“ от Нов български университет и други експерти.  От участниците се изискваше представените решения да могат да се прилагат върху десетки милиони публикации на ден и да могат да се използват за създаването на безплатна обществено-полезна услуга или онлайн инструмент, който да е достъпен за крайните потребители.

 

Някои от основните предизвикателства, с които експертите се сблъскаха произтичаха от особеностите на явлението „фалшиви новини“ – че лексиката, използвана в тях, се променя във времето, според политическата ситуация и целевата група, както и от нуждата да се открият други критерии, които „издават“ една фалшива новина. Много от тях бяха свързани със стила на текста - брой уникални думи в заглавието и текста, брой главни букви, използване на определени символи, близост между заглавие и текст.

 

За разрешаването на проблема отборите приложиха последните технологии в обработката на данните, като конволюционни невронни мрежи и word2vec (представяне на думи чрез вектори).

 

Резултатите бяха оценени от жури по няколко основни критерии – точност на алгоритъма, презентация и визуализация на резултатите, приложимост и достъпност на модела, иновативност и оригиналност на разработката. Четири отбора събраха много близък брой точки и в резултат си разделиха първо и второ място. Отбор „HyperScience” (Серги Сергиев, Кристиян Ташков, Петко Николов, Илия Цеков) и отбор “Red” (Лъчезар Божков, Пепа Генчева, Георги Караджов, Емил Иванов) оглавиха класацията със съответно 88,19 т. и 88,18 т. от максимално възможни 100 т. Отбор „Leanplum” (Владимир Маринов, Васил Люнчев и Никола Таушанов) и отбор „VMЖивко“ (Антони Иванов, Ангел Дамянов, Александър Колев, Живко Ганев) завършиха втори със съответно 87,87 т. и 85,51 т. В журито взеха участие експерти от съорганизаторите Data Science Society, българска доброволческа общност от експерти в анализа на данни и Sensika, технологична платформа за проследяване и обработка на публикации онлайн и в социалните мрежи.

 

Генерален спонсор на проекта е HyperScience – компания за технологии в сферата на изкуствения интелект, специализирана в автоматизацията на обемни офис задачи, която повишава ефективността и ефикасността на всекидневните бизнес операции.  Инициативата е подкрепена и от компанията лидер на пазара на телекомуникациите - Mtel.

 

По време на хакатона участниците разполагаха с вкусна и разнообразна храна, предоставена от BGmenu като част от инициативата "Да хапнем заедно". Кампанията е вдъхновена от желанието на BGmenu да насърчи потребителите си да се хранят заедно по-често.

 

Партньори на проекта са Българско дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Нов български университет (НБУ).

 

Специален партньор на проекта е Международната ПР асоциация (IPRA).

 

Медийни партньори са Българска телеграфска агенция, Dev.bg,  Kaldata.com,  B2b Magazine, HiComm, Actualno.com, Mediapool.bg, Terminal3.bg.

 

 

 

 

 

Текст и снимки: Мила Кръстева