facebook

Новини

3_678x410_crop_478b24840a 1_678x410_crop_478b24840a 2_678x410_crop_478b24840a
07.03.2018 11:13
Новини

Реквием за едно безхаберие, облечено в думи

Най-после зейналите пътни участъци не тормозят благоевградчани (Денис Никифоров)

Денис Никифоров е студент в трети курс, специалност „Журналистика“ към Департамент „Масови комуникации“ на НБУ и премина курса „Достъп до информация и обществени комуникации“. Той се провежда за втора година, в партньорство с НБУ и е част от проекта „Консултативен център за прозрачност“, изпълняван от ПДИ с финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“.

 

От страна на НБУ ръководители на проекта са гл. ас. д-р Евелина Христова и доц. Петя Александрова, д.н.

 

 

„В Благоевград дълго време зееха опасно изрязани участъци в асфалтовата настилка заради водопроводни аварии. Те предизвикваха напрежение у водачите, затова и заснех видео, което публикувах на 9.11.2017, заедно с текст в личния ми блог.  След споделянето на материала дупките бързо се запълниха, но реших да потърся причината за проблема, защото човешкият живот не е въпрос на късмет, а ситуацията беше потискаща - лошо време, намалена видимост в пиковите моменти и нервни шофьори заради евентуални щети по автомобилите, без да броим реалните рискове от ПТП.

 

Във видеото (https://youtu.be/8iU4XuxQS58) зададох куп въпроси - защо няма предупредителни знаци преди огромните изрязвания, а колите хлътваха внезапно в тези „капани“; кой ще поеме отговорност при възможен инцидент; не бяха ли по-виновни в тази ситуация обстоятелствата, а не шофьорите, принудени в нарушение на закона да минават в насрещното платно; защо традиционно се реагира едва след критичен сигнал?

 

С помощта на правния екип на ПДИ на 17.12.2017 подадох електронно заявление до община Благоевград, с което поисках да науча кога е изрязана настилката преди запълването й през ноември 2017 в ж.к. „Еленово“ на главната улица „Георги Андрейчин“ в близост до автобусната спирка; кога е изрязан участъкът близо до ПМГ на улица „Марица“; каква е причината за разкопаването; какви са разходите и поставените срокове за ремонт; и защо липсват обозначителни знаци.

 

Четири дни по-късно, кметът на Благоевград д-р Атанас Камбитов ме уведоми, че общината не е отговорна за случая, като посочи, че заявлението ми по ЗДОИ следва да изпратя във ВиК – Благоевград. От кмета получих обаче документация, според която още на 23.10.2017 той е изпратил писмо до ВиК, с което им напомня, че неравните участъци на настилката след отстраняването на аварии не са възстановени. Нещо повече: Камбитов уведомява ВиК, че при пътно-транспортно произшествие носят отговорност за нанесените щети и определя петдневен срок за запълване на участъците. На 10.11.2017 кметът изпраща ново писмо за подадени сигнали на горещ телефон от 3 и 6 ноември, които са за улица „Георги Андрейчин” и улица „Крали Марко“, като отново дава петдневен срок, както за тези места, така и за останалите.

 

От общината получих и справка за невъзстановени асфалтови настилки към 8.11.2017 след поредна авария.

 

По съвета на д-р Камбитов препратих заявлението ми на 24.12.2017 до ВиК – Благоевград. В отговор от 10.01.2018 бях известен, че на 10 и 31 октомври е имало ремотна дейност и две аварии на ул. „Георги Андрейчин“ (както виждаме от документите, изпратени от кмета към ВиК), а на 10 ноември - сигнал за огромни дупки от граждани. От ВиК обаче уточниха, че им било нужно технологично време, в което дружеството поддържало равността на изкопите (!?). На запитването ми защо са липсвали знаци за зейнали дупки на пътното платно отговорът е, че не е осигурена временна сигнализация, тъй като за дълъг период тя трябва да бъде със светлинни сигнали, а нямало как да я опазят от кражби и вандализъм. Че такава сигнализация затруднява уличното движение, затова и дружеството следяло равността и периодично запълвало (!?) изрязаните участъци. И че ВиК не можело да носи отговорност за действия и бездействия на трети лица, а спрямо наетите от него лица било безкомпромисно.

 

Без да коментирам арогантността на това безхаберие, облечено в думи, ще добавя само, че ако твърденията на ВиК отговаряха на истината, превозните средства нямаше смирено да заобикалят „изравнените“ изкопи. Нито сигнали на горещия телефон щеше да има. Както и моите публикации, впрочем.“

 

 

 Денис Никифоров, НБУ