Новини
20.11.2023 13:14 | сподели |
Световната седмица на научната франкофония в Канада – обмен на идеи за мястото на AI в образованието
Третото издание на Световната седмица на научната франкофония (SMFS 2023) се проведе в град Квебек от 31 октомври до 3 ноември 2023 г. Агенцията на франкофонските университети (AUF), подкрепена от Правителството на Канада, обедини за трета поредна година френскоговорящата университетска общност и нейните партньори, предоставяйки възможност за дискусии, обмен на идеи и сътрудничество по най-актуалните теми за мястото на изкуствения интелект в образованието и обществото, въздействието на иновациите и преподаването на предприемачеството.
Събитието е част от ежегодните срещи на всички ключови представители във френскоезичния свят на науката – от секторите на образованието, висшето образование, научните изследвания и професионалното обучение. В тазгодишното издание взеха участие 500 представители на франкофонията, сред които над 30 министъра на образованието и науката, 100 представители, вземащи решения на най-високо ниво (ректори на университети и други), 250 преподаватели, изследователи и експерти-франкофони, и 100 студенти-лидери. Събитието беше проследено онлайн от над 2 000 участници от цял свят.
Научно-практическите дискусии бяха организирани в четири тематични ателиета – с фокус върху изследванията и иновациите с импакт, инкубационната дейност, професионалното обучение и мобилната експертиза. Всяко едно от тематичните ателиета беше проведено в четири сесии, структурирани в представяне на сесията, въвеждащо изказване, експертен панел, научен панел и заключителна част.
Единственият представител от България на срещата беше доц. д-р Юлиана Хаджичонева, която участва като дискутант в научния панел на Втората сесия на тематичното ателие за инкубационната дейност за насърчаване на предприемачеството. Доц. Хаджичонева представи изследването „Предприемаческият инкубатор в рамките на предприемаческия университет: казуси от Европа и Африка“, публикувано на уеб сайта на събитието: https://auf-semaine-francophonie.auf.org/communication/#a2.
Изследването обхваща проблематиката за предприемаческите университети, инкубаторите за подкрепа на предприемачеството, образованието по предприемачество и предприемаческата университетска екосистема. Въз основа на авторски модел за базисните характеристики на предприемаческите университети е извършено проучване и сравнителен анализ на университетски предприемачески дейности и инициативи за бизнес инкубиране. Използвани са широк кръг от данни от Световни класации на университетите, оценки на студенти и преподаватели по методологията на HEinnovate, резултати от световното изследване на предприемаческите нагласи и активности на студентите GUESSS за ролята на университетите за кариерния избор на студентите, както и други анкетни проучвания, оценки и наблюдения.