Новини

dsc-1209_678x410_crop_478b24840a
02.11.2018 14:58
Новини

Световноизвестният дизайнер на филми Алан Бене гостува в Нов български университет

Световно известният дизайнер на кино-продукции Алан Бене изнесе публична лекция “The production designer” в Нов български университет.

 

Алан Бене е с френски произход, а работата върху испански кино-продукции, оказва голямо влияние върху неговото творчество. Той е дизайнер на над 26 филма, заснети в периода 1988 – 2018 г. Сред тях можем да срещнем заглавия като „Loving Pablo“ (2017), “Realive”(2016), “Transsiberian” (2008), “The machinist” (2004) и други. Алан Бене завършва Архитектура в Париж през 1987 г., но е силно повлиян от изкуствата и се насочва към филмовата индустрия. Той води серия от семинари в Университета за приложни изкуства във Виена и преподава в Instituto Europeo di Design в Испания. Освен това има 3 номинации Гоя за филмите „Abracadabra“, „Endless night“ и „Kika“, и една спечелена награда за “Blancanieves”. Бене печели две награди „Гауди“ за „Transsiberian“ и за „Blancanieves“.

 

Алан Бене работи като продуктов дизайнер вече 28 години. Той разказа за предизвикателствата в неговата професия. Когато започва работа по нов проект, той свиква арт екип, с който обсъждат творческите визии, които искат да пресъздадат на терен. Често им се налага да пътуват и в тази връзка, Бене сподели, че във всеки град, в който вече е снимал, има арт директор с когото винаги работи.

 

Продуктовият дизайнер се вдъхновява от изкуството на Архитектурата, което използва като отправна точка в реализирането на своите идейни проекти: „Когато започнах да работя с продукция за киното, си дадох сметка, че мога да използвам знанията, които бях натупал в Архитектурата в областта на киното.“, каза Бене.

 

В своята работа, Бене се среща и работи със световноизвестния режисьор, сценарист и драматург Уди Алън. За техните срещи филмовия дизайнер каза: „С Уди Алън има много интересни истории. Най-интересното е да ти се обади, за да направиш с него филм. Едно нещо е представата, която имаме за Уди Алън, друго нещо са срещите с него. Той знае много добре каква история иска да разкаже, как иска да я разкаже и тя обикновена е основа на много прости концепции. Филма „Вики, Кристина, Барселона“, смятам, че е най-простия, който съм правил в цялата си кариера. В продължение на 7 месеца аз работя върху скиците на филма и ни остават още 3 месеца, разговаряме с режисьор, обменяме идеи и изведнъж Уди Алън ми се обади по телефона, и дойде 2 седмици преди заснемането. Имах рисунките, плановете, цялата концепция за филма и всъщност най-голямата му грижа (на Уди Алън) беше нито една от локациите да не е по-далеч от 30 минути от хотела.“

 

Творческият ентусиазъм на Алан Бене не спира и той непрекъснато работи със свои колеги в областта на дизайна за филмови продукции. В момента Алан Бене работи по постпродукцията на филма „The Angel“.

 

За нестихващото му вдъхновение, гостът сподели с публиката в Аулата на НБУ: „Всеки филм е една нова, отделна Вселена. След 28 години, всеки път, когато започвам работа върху нова продукция, аз изпитвам същите неща, същия страх, същата несигурност, същата страст. Защото всеки нов филм е една нова история с нови персонажи, с нови пространства с един режисьор, който работи с визия, която е съвсем различна от предишните.“

 

Аулата се превърна в място за споделяне на артистичен опит, за разговор, за филми, за идеи и за забавни истории от работата с хора. Пред студенти от департаменти „Дизайн“, „Икономика“, „Администрация и управление“, „Кино, реклама и шоубизнес“ и още много, Алан Бене разкри многото аспекти на работата си и тънката линия между изкуството и бизнеса в киното.

 

Събитието беше организирано от департаменти „Дизайн“, „Кино, реклама и шоубизнес“ и „Икономика“ със съдействието на Посолство на Кралство Испания.

 

Снимка: Нов български университет